Delta i GetFit Challenge och förändra ditt liv idag!

I nedan formulär vill vi att du fyller i din information. Anledningen till att vi behöver denna informationen är för att kunna skapa ett skräddarsytt kost- och träningsupplägg för dina behov.

Please leave this field empty.
Jag accepterar Getfit's användarvillkor

Whey Protein

Vad är Whey protein?

Whey är ett protein som utvinns av ko mjölk. Först måste man separera proteinet ifrån mjölken och sedan filtrera detta i olika stadier för att rena proteinet och bli av med kolhydrater och fetter. Ju mer man filtrerar proteinet desto renare blir det och desto mindre kolhydrater och fett kommer att finnas kvar vid slutprocessen.

Det billigaste proteinet kallas för Whey-80 och detta filtreras inte alls lika mycket som whey concentrat eller whey isolat.

Whey-80 är ett otroligt populärt protein hos folk som gymmar och önskar att lägga på sig mer muskelmassa. Whey-80 bör endast tas direkt efter en intensivare aktivitet för att ge ett optimalt resultat.

Isolat är ett otroligt filtrerat protein som kräver en mycket längre process av filtrering samt så använder man något som kallas cross-flow mikrofiltrering.

Whey Isolat tas ofta av folk som vill ha så lite kolhydrater och fetter som möjligt i sin proteinshake. Främst så är det folk på diet inför tävlingar som använder detta protein och det är mycket dyrare än whey-80 dessutom.

Oavsett vilket protein du väljer att använda så är det absolut ett utav de bästa sätten att få i sig protein genom tillskott utöver sin kost. Med hjälp av tillskott så är det möjligt att förbättra sin muskeltillväxt och återhämtning.

 

Varför ska man använda Whey?

Whey används som ett tillskott för att snabbt och enkelt få i sig en hög dos av protein. En proteinshake innehåller lika mycket protein som en vanlig portion utav kyckling / kött fast tas upp av kroppen mycket snabbare.

Faktum är att whey är det absolut snabbaste proteinet som man kan köpa på marknaden. Så fort proteinet är nere i magen så kommer det brytas ner och göras om till aminosyror som går ut i blodet och letar sig fram till musklerna och blir byggstenar för ditt nya protein syntes.

Whey boostar ditt protein syntes effektivt för att det är så rikt på grenade amino-syror. Leucine , Isoleuicine och Valine.

Leuicinet är den riktiga tungviktaren här och anses vara lika viktig som bilnycklarna till din bil för att starta motorn. Med motorn så menar jag kroppens protein syntes.

Whey protein ökar också blodflödet till dina muskelfibrer vilket gör att du får mer glykos till dina muskler ”energi” men även aminosyror och syre vilket ökar din tillväxt och återhämtning.

Det finns även en studie som är gjord då både män och kvinnor fick dricka två shakes protein varje dag under 12 veckor upptill sin vanliga kost. De tränade inte annorlunda under denna period och det visade sig att de i genomsnitt förlorade 2kg medan de ökade sin muskelmassa.

 

Hur ska man använda whey?

Jag rekommenderar att man tar en halv skopa proteinpulver 20 minuter innan sin träning för att hjälpa musklerna med extra energi under passet.

Efter träningen så bör man öka sin dosering till en hel skopa för att maximera återhämtningen av musklerna.

Det finns många studier som säger att man bör ta sig en shake whey direkt på morgonen eller använda som mellanmål under dagen för att effektivisera sin muskeltillväxt och öka fettförbränningen. Det är viktigt att se till att kroppen alltid får i sig tillräckligt med protein för att muskler ska kunna utvecklas och kroppen ska våga skapa nya muskler upptill din träning och nedbrytning.

Det är ett vanligt misstag att folk antar att de får i sig tillräckligt med protein genom att endast äta med ögat och inte riktigt mäta sin mat eller använda tillskott i sin vardag, många har säkert läst eller hört att tillskott bara skulle vara en bluff och att man inte behöver det utöver sin kost.

Detta påståeende är sant för dem som verkligen ser till att de får i sig all näring genom sin vanliga kost. Detta kräver att man är otroligt noggrann och disciplinerad att mäta upp allting man äter för at garantera att man har ett maximerat proteinintag utspritt över hela sin dag.

För folk som inte riktigt vet hur mycket protein de får i sig under dagarna bör använda ett tillskott för att försäkra sig att man får i sig tillräckligt med protein upptill träningen. Om man bara lägger fokus på att mäta upp hur mycket protein man får i sig per dag så kommer ens utveckling att öka markant direkt!

Vilket protein du ska välja att använda beror helt på vad du har för mål med din träning och hur du har planerat din kost. Om du är allergisk så finns det alternativ till mjölkprotein vanligast här är äggprotein eller soya.

Köttprotein är något som ganska snabbt växer på marknaden och blir populärt för att vi får i oss väldigt mycket protein ifrån mjölprodukter.

 

Kasein

Kasein är ett protein som utsöndras långsammare i din kropp och ökar din mättnadskänsla, det är ett protein som många väljer att dricka på kvällen eller använda på morgonen under sin diet.

För att inte hamna i ett kataboliskt stadie i din kropp under natten så bör man dricka en shake kasein innan det är dags att lägga sig. Detta gör att kroppen har protein som en energikälla under hela natten och dina muskler behöver inte vara hungriga över natten.

Något som blivit populärt på senare dagar är att göra sin egen mix utav whey och kasein för att få det bästa utav två världar.

Det betyder att du får både en snabbverkande protein i kroppen samtidigt som kaseinet utsöndras långsammare och låter kroppen ta längre tid på sig att ta upp dess proteiner. Det finns studier som tyder på att detta ger dig en förbättrad fettfri muskelmassa och en snabbare återhämtning för din kropp.


Publicerat november 14, 2016 i Kost av Alexander Ek
Dela inlägget på Facebook