Delta i GetFit Challenge och förändra ditt liv idag!

I nedan formulär vill vi att du fyller i din information. Anledningen till att vi behöver denna informationen är för att kunna skapa ett skräddarsytt kost- och träningsupplägg för dina behov.

Please leave this field empty.
Jag accepterar Getfit's användarvillkor

Kreatin

Kreatin är ett utav de mest studerade tillskotten som finns på marknaden och har bevisats att det hjälper kroppen att bli starkare, uthålligare och få upp intensiteten i sin träning.

Det många inte vet är att du inte behöver träna styrketräning för att ta kreatin.

Kreatin är ett tillskott som de flesta idrottare bör ta för att höja sin nivå och ta sporten / träningen till en ny nivå.

Ett exempel är att många atleter som utövar uthållighetssporter laddar ofta upp med mycket glykos i musklerna innan aktiviteten ska utföras. Om vi lägger till kreatin i denna mixen så kommer uthålligheten och explosiviteten ökas yttligare för atleten.

Det har även bevisats att kreatin reducerar muskel inflammation och cell skada under längre och intensivare träningsformer. Detta är en egenskap som alla idrottare bör tänka över för sin träning.

Det har gjorts studier på folk som har haft olika muskelskador som krävts rehabträning, i studien så visar det sig att de patienter som gjorde sin rehab med kreatin läkte både snabbare och behöll sin muskelmassa. De patienter som inte fick kreatin till sin rehab kom tillbaka fullt läkta ifrån sin skada men hade tappat muskelmassa under processen.

Om detta betyder att kreatin skyddar dina muskler även när du inte kan träna på din fulla potential låter jag vara osagt.

Kreatin är inte bara bra för dina muskler utan det är även bra för din hjärna och fungerar som energi under perioder då man är under en mental utmaning.

Har du någonsin tänkt på att efter ett svårt matteprov i skolan så var man oftast helt slut i huvudet och allmänt trött? Det beror på att hjärnan har verkligen fått arbeta och förbrukat energi vilket leder till att du känner en trötthet. Det fungerar på samma sätt som när du tränar med musklerna och gör x antal reps. Tillslut så känner du hur trött musklerna blir.

Vi får i oss kreatin ifrån kött som vi äter i vår vardag men det betyder inte att vi får i oss tillräcklig mängd kreatin. För vegetarianer och veganer så syns den största skillnaden när de provar på att använda kreatin under 6-12veckor. Men man kan även se en märkbar skillnad hos personer som äter kött i sin vardags kost när de provar att tillsätta kreatin under 6-12 veckor.

När vi tränar och speciellt under intensiva träningsperioder så frigörs det fria radikaler i våra kroppar och detta är verkligen vår fiende! Det är en mardröm för alla som vill bygga på sig mer volym i musklerna eller styrka.

Hur kan man göra för att förebygga fria radikaler?

Ta kreatin som ett tillskott, det hjälper vår kropp att orka träna längre och hårdare på ett mer skonsamt sätt. Kreatint hjälper vår kropp och muskelmassa att motstå stressen på ett mycket effektivare sätt under påfrestningar.

Det har påbörjats stora forskningar kring hur kreatin skulle kunna hjälpa människor mot sjukdomar som vi i dagens läge inte kan bota.

Exempel, parkinsons, ALS , Alzheimer.

Än så länge har det inte släppts några studier som kan ge exakta värden på hur kreatint skulle kunna hjälpa oss mot dessa sjukdommar men forskarna ser lovande på det.

Listan med alla fördelar som kreatin med för sig fortsätter att växa och frågan varför man ska ta kreatin känns mer som varför ska du inte ta kreatin?


Publicerat november 14, 2016 i Kost av Alexander Ek
Dela inlägget på Facebook